5 Comments 1691 Views

O masina romaneasca aproape nebuneasca: Dacia Sport

Cand ma plimb pe strazile Bucurestiului sau cand caut un loc de parcare, intalnesc adesea cate o amarata de Dacie, mancata de rugina, cu folie in loc de geamuri si cu cauciucuri dezumflate. Ma gandesc atunci la Dacia pe care o venerau parintii mei si la vacantele pe care le faceam impreuna la mare. De baietii cu Daciile am aflat de la colega mea Andrada Fiscutean, pe care o stiu de aproape 10 ani si pe care o stiti si voi de la Alarma. Ea si prietenul ei, Paul, au doua Dacii 1300 si una 1100. Impreuna cu prietenii lor, incearca sa salveze cat mai multe, pentru ca, spun ei, sunt parte din copilaria noastra si din istoria auto a tarii.

 

In sectia Dacia Clasic de care se ocupa a intrat de curand si o prima Dacia Sport, din 1985. Masina a primit atestatul de vehicul istoric si va putea fi vazuta la paradele auto.

De la Andrada si de la Paul am aflat 10 lucruri incredibile despre Dacia Sport:

  1. Prototipul s-a numit Brasovia. Totul a pornit de la tehnicianul Gheorghe Lihaci de la un service din Brasov, care a transformat o Dacia 1300 intr-un coupe sportiv, in 1979. Dacia Sport a intrat in productie in 1983 si s-a fabricat pana in 1992.
  2. E o masina facuta cu ciocanul, iar fiecare exemplar e unic. Caroseria Dacia Sport avea elemente de 1300, care erau taiate, indreptate si sudate. Daca esti atent, poti vedea urmele de sudura.
  3. Probabil singura masina din lume cu doua parbrize. Procesul de fabricatie presupune montarea unui parbriz in loc de luneta.
  4. Fiecare masina era vopsita manual, cu pistolul. Dacia Sport doar se grunduia in fabrica.
  5. Prima Dacia Sport avea culoarea maro.DACIA 1300
  6. In total s-au facut in jur de 5500 de Dacii Sport. Cele mai multe au ajuns la REMAT. Putine mai circula pe strazile din Romania, iar si mai putine sunt cele restaurate si in stare buna.
  7. Cateva Dacii Sport au ajuns in Franta, tara in care au fost creati parintii daciilor, Renault 12 (Dacia 1300) si Renault 8 (Dacia 1100).
  8. Aproape 20% dintre masinile din campionatele nationale de raliuri ale vremii erau Dacia Sport. Top 10 era de fiecare data dominat de acest model.
  9. Brasoveanul Gheorghe Lihaci a facut parte si din echipa care a creat Dacia 500 Lastun, un automobil de conceptie romaneasca. Masina, comparata in bancuri cu un rucsac, s-a dorit sa fie cat se poate de ieftina si sa consume putin. Dacia 500 s-a fabricat la Timisoara intre 1988 si 1991.
  10. Daciile Sport bine intretinute, mai vechi de 30 de ani, pot deveni vehicul istoric.

prima dacie sport inscrisa in club

Sectia Dacia Clasic a Retromobil Club Romania e condusa de doi ingineri IT din Bucuresti, Ovidiu Magureanu si Paul Ivan, si de brasoveanul Horatiu Popa. La intalnirile lor anuale vin proprietari de Dacii chiar si din SUA si Marea Britanie.

Daca ai o Dacie mai veche de 30 de ani, intra pe www.daciaclasic.ro ca sa vezi ce trebuie sa faci ca sa devina vehicul istoric.

Citeste si Remember 1300

About the author:
Has 138 Articles

5 COMMENTS
  1. alex

    Am avut dacia 1300 timp de 15 ani , atunci mi se parea buna dar acum uitandu-ma in urma pot sa zic ca erau foarte proaste. Plecam cu piese de schimb + trusa de scule in portbagaj la drum lung sa fiu sigur ca ma si intorc.

    1. bogdannicolai

      M-ai facut sa imi aduc aminte cum oprea tata din metru in metru sa sufle in jigler pt ca ii intrau acolo gunoaie din benzina. :)))

  2. cristian

    sau furtunul din bot cand scapa compresie dupa 30K KM :))

    1. bogdannicolai

      😉

  3. kytz

    si cu toate astea au circulat pe strazi zeci de ani 🙂

LEAVE YOUR COMMENT

Your email address will not be published. Required fields are marked *

RELATED ARTICLES
Parteneri
Bro News

Pagina de media

Chill Brothers

Back to Top