12 Comments 9513 Views

Fatma Yilmaz, o musulmana in Romania: “Simplul fapt ca nu ai prevazuta in Codul penal posibilitatea de a fi ucisa cu pietre, e un privilegiu”

Fatma Yilmaz s-a nascut dintr-o poveste interzisa de dragoste intre o studenta romanca, crestina si un student turc, musulman. Pentru multa vreme, nu a avut tara sau religie, a avut doar parinti care au invatat-o sa nu imparta iubirea in spirituala, materiala, divina sau omeneasca, rasariteana sau apuseana, pentru ca impartirile duc doar catre alte impartiri. O intamplare tragica a facut ca la 18 ani sa-si piarda ambii parinti. A ramas numai cu versurile lui Rummi, cu catrenele lui Omar Khayyam, Hafeez si Khalil Gibran. A plecat in Iran cu o bursa pentru a studia istoria. S-a casatorit dupa terminarea studiilor si s-a intors in Romania.

 

Bogdan Nicolai: Cum te simti ca femeie musulmana intr-o societate patriarhala si ortodoxa?

Fatma Yilmaz: Patriarhala? Nu mi-a creat probleme de adaptare pentru ca patriarhatul poate imbraca anumite tendinte autohtone dar el este transnational, international, transfrontalier etc, e o atitudine asupra careia barbatii au un consens uluitor. Modul in care barbatii ajung sa aiba mai multa putere decat femeile si o folosesc pentru a-si creea privilegii in raport cu acestea, dupa parerea mea, nu are nici natie si nici religie. Ma simt aceeasi femeie, luptand pentru drepturile mele si ale semenelor mele in orice societate.

Ortodoxa? Nici aici nu intampin vreo dificultate. Sunt nascuta dintr-o mama ortodoxa, nu am un atasament exagerat insa din punct de vedere cultural ma fascineaza manastirile, mai ales cele din nordul Moldovei si cele “ascunse” prin cartierele Bucurestiului.

Iti poti pastra cu adevarat identitatea musulmana in Romania?

Nu am nicio dificultate in asta. Insa simt nevoia unei dezvoltari mai largi a intelesului de “identitate” pentru mine. Evident din punct de vedere religios, apartin religiei musulmane. In identitatea mea ca persoana, port si aceasta parte. Insa, dintotdeauna, in interior am fost asa cum spunea Kant – “un cetatean al polis-ului universal”. Am dificultati de a intelege ce este aceea o identitate nationala. Mi-e greu sa percep cum memoria colectiva a unei natiuni poate strange la un loc veacuri de credinta, de sange si cantec in acelasi timp.

Nu fac din atasamentul fata de credinta mea o incercare de prozelitism, invitandu-i si pe altii sa adere la valorile mele spirituale. Iubesc alteritatea. Ma enerveaza cuvantul “toleranta”. E ca si cum nu-ti place si nu esti de acord cu ceva, dar pt. ca trebuie sa fii de bon ton sau politically correct, trebuie sa tolerezi. De ce sa nu invatam sa acceptam? Nu ar fi mai demn fata de calitatea noastra umana sa invatam sa ne dorim acceptarea? Frumusetea acelui “dat” de a fi diferiti si totusi frumosi impreuna? Cu tot cu identitati care mai de care mai diverse….

Povesteste-mi despre o traditie musulmana pe care o pastrezi si o respecti aici.

Sunt multe. Dar Ramadanul (o luna de post odata pe an si unul din Cei Cinci Stalpi de Credinta ai Islamului) e traditia pe care o pastrez cu drag. E o incursiune in lumea rabdarii, a evlaviei si a iubirii fata de Creator. In fiecare dimineata, foarte devreme, inainte de rasaritul soarelui, pregatesc o mica gustare – curmale, apa, bascute sau placinte cu branza si le mancam inainte ca soarele sa rasara. Urmeaza o zi intreaga de post negru, pana la asfintitul soarelui cand ne strangem in jurul mesei. Familia, prieteni, vecini, cunoscuti si chiar necunoscuti. In luna Ramadan usile caselor noastre sunt deschise pentru toata lumea, mai ales pentru cei nevoiasi. Am multi musafiri atunci. Gatim mult si preparam dulciuri diverse. Mi-e drag sa le impart cu cunoscutii sau cu cei care au nevoi. E luna cand a trai in comunitate inseamna “acasa” si inseamna dragoste fata de oameni.

FATMA YILMAZ

Cum sunt priviti musulmanii aici? Putem vorbi de discriminare?

Eu personal nu am intalnit atitudini discriminatorii. Poate parea paradoxal, dar nu e cazul sa exageram doar ca sa fim in ton cu retorica islamofoba vestica. Nu stiu de cazuri concrete de discriminare. Pot simti insa in mediul online o oarecare tentinta catre hatespeach. Insa de multe ori aceasta are o baza ideological si termenii discutiei sunt altii. In Romania vin multe femei din tari cu populatie musulmana pentru a studia la universitatile de aici. Poarta hijab (batic) si nu au o problema cu asta. E adevarat ca pe strazile din Romania nu am intalnit femei cu niqab (acoperamnatul negru din cap pana in picioare), specific statelor din Golf. In afara unor site-uri pe internet, care publica analize de-a dreptul jignitoare la adresa islamului, nu am ce comenta despre asta. “Musulmanii de aici” – depinde despre care vorbim.

Comunitatea etnica turco-tatara din Dobrogea este perfect integrata si face parte din minoritatile nationale uneori adorate de romani. Un melanj de traditii si acceptari frumoase, demn de admiratie, un model de multiculturalism  care s-a nascut si s-a dezvoltat singur, fara interventia politicilor statului. Mai sunt cetateni ai altor state care vin cu afaceri aici, refugiati si un numar destul de important de convertiti. Eu personal ma simt si sunt cetatean roman cu drepturi depline. Exercitarea acestora tine in primul rand de mine. Apoi iti dau un exemplu de cum sunt priviti musulmanii aici. M-am inscris la a doua facultate la 33 de ani. Mama, musulmana, cu job si alte griji. O intersectionalitate de vulnerabilitati pe care le-am depasit in primul rand beneficiind de atentia si grija profesorilor mei romani, crestini ortodoxi, atei sau liber cugetatori sau cu ajutorul colegilor mei. Trei ani de studiu in care mi-am apropiat de suflet pentru totdeauna oameni care m-au respectat si m-au incurajat fara intrerupere.

Ce muzica asculti? Te uiti la televizor?

Ascult muzica destul de mult. Mai ales in masina cand conduc. Ador muzica veche otomana, vioara in mainile lui Farid Farjad – un violinist Iranian, iubesc sunetul Oud-ului (un instrument tipic Orientului Mijlociu, un fel de mandolina) atunci cand canta Yair Dalal, sunt indragostita iremediabil si pentru totdeauna de Leonard Cohen si dimineata la cafea ascult Ludovico Einaudi.

La TV ma uit cand am timp seara, urmaresc cu interes programele de stiri atat din Romania cat si pe cele din Turcia, ma intereseaza tot ce se intampla atat pe plan intern cat si extern. Sunt o diletanta, dar cochetez cu politica.

Ai locuit 4 ani la Teheran. Cum traiesc femeile in Iran?

Iranul este un stat teocrat. Si un stat in care toate elementele patriarhale sunt la ele acasa. Femeile in Iran, dincolo de opresiunea politico-religioasa, traiesc demn si isi asuma destinele. Lucururile s-au schimbat oarecum in ultimii 10 ani, sunt brese considerabile prin care femeile au acces la informatiile din vest si incearca sa imbine elemente traditionaliste, conservatoare cu modernul imprumutat. Isi gasesc surse de supravietuire intelectuala, interioara atunci cand in jurul lor se ridica ziduri de opresiune.

Este tara in care inca poti fi lapidata (ucisa cu lovituri de pietre) daca esti acuzata de adulter. Femeile supravietuiesc prin arta, cultura, poezie, film, exista scriitoare din Iran cu un potential remarcabil. In rest, traiesc in lumea orientala, cu traditionalismul ei, nu neaparat cu exotismul de care se face atata caz in Vest, si in cea occidentala, cu pragmatismul si independenta sa. Tes cu maiestrie educatia copiilor pe care ii cresc, un sir nesfarsit de istorii care se ramifica, se pierd o clipa in negura sistemului politic, ies din nou la suprafata, se intersecteaza, se unesc…

Se pot considera romancele ortodoxe privilegiate in comparatie cu femeile iraniene?

O, da! Simplul fapt ca nu ai prevazuta in Codul penal posibilitatea sa fii lapidata, este un privilegiu. Faptul ca te poti exprima in presa asa cum iti dicteaza constiinta, este un privilegiu. Faptul ca o femeie ortodoxa poate renunta oricand doreste si poate practica o alta religie, este un privilegiu.

In rest, presiunea sociala, consensul asupra faptului ca barbatul este cel care “tine casa” si situarea femeii in sfera casnica sunt situatii comune. Barbatii, atunci cand vine vorba de drepturile femeilor si exercitarea acestor drepturi au serioase dificultati in a le recunoaste sau a le acorda. Evident, nu putem acuza toti barbatii de aceste atitudini…

Atentatele teroriste si conflictele recente aduc musulmanilor o imagine negativa. Te afecteaza personal?

Enorm. E un subiect care sangereaza sau arde mocnit in sufletul meu. Doare cumplit. Imi amintesc de atentatele din 9/11. Aveam frustrari si eram cumplit de mahnita. Atat de mahnita incat o saptamana am refuzat sa ies afara din casa, desi eram in Turcia. Eram la Bodrum, o statiune turistica, plina de turisti. Mi-era cumplit de rusine sa ii intalnesc pe strada. Iar ceea ce s-a intamplat mai apoi in Spania, la Londra sau recent la Paris, cred ca este o lovitura data in primul rand, noua, musulmanilor. A doua zi dupa atentatele de la Paris am mers sa scriu in cartea de condoleante de la Ambasada Frantei. Imi amintesc privirile oamenilor. E un sentiment ingrozitor. Stii din rasputeri ca nu esti de acord, ca dezaprobi orice forma de terorism, dar nu ai nicio putere. Si este si mahnirea ca noi, marea parte a musulmanilor moderati, care ne vedem normal de cursul vietii, nu putem sa-i convingem, sa-i invatam sa inteleaga ca “aproapele” este orice fel de fiinta umana, indiferent de rasa, etnie sau religie.

Care este pozitia ta vizavi de ISIS si alte grupari teroriste musulmane?

Condamn atat cat pot de mult. Activez impotriva fundamentalismului, scriu, ma informez, ii dezaprob ori de cate ori am ocazia. Nu e confortabil sa asisti cum un grup de asa-zisi sau autointitulati musulmani ne-au confiscat religia si, in cadrul gruparilor lor, dau definitii ale islamului care servesc in primul rand intereselor meschine. Nimic din atitudinile lor extremiste sau interpretarile fundamentaliste nu sunt proprii islamului. S-a creat o confuzie voita si un fel de isterie (poate justificata prin prisma atentatelor) cum ca aceasta este adevarata fata a islamului. Nu! Categoric NU! Dar pentru asta, este necasar un minim efort pentru a te uita putin inapoi in istorie. Civilizatia islamica din Orientul Mijlociu, la apogeul sau, era un spectacol maret, punctul culminant al realizarilor umane de pana atunci. Musulmanii au fost primii care au realizat un progres semnificativ, creand o civilizatie religioasa dincolo de delimitarile unei singure rase, regiuni sau culturi. Lumea islamica din Evul Mediu Mijlociu era internationala, multirasiala, plurietnica si am putea spune chiar intercontinentala. Ce fac aceste grupari teroriste este impotriva oricarei forme de umanitate. Niciun musulman corect cu sine insusi nu poate justifica in vreun fel actiunile lor. Toate crimele, violurile, sclavia, pogromurile de acum impotriva crestinilor… arunca umanitatea in haul ignorantei si al barbarilor si aduc o palma cumplit de grea pe obrazul islamului.

Ar trebui sa ne fie frica, noua romanilor, de teroristi?

Cetatenilor de rand nu trebuie sa le fie frica. Institutiile statului au datoria sa fie vigilente. Sunt convinsa ca isi fac datoria.

Islamul este religia pacii. Ce inseamna, de fapt, djihad?

Desi despre asta s-au facut cercetari considerabile, s-au scris si s-au argumentat diferite pozitii, textul si exegeza coranica era foarte clara. Djihad-ul (sau “lupta sfanta”) este mentionat de 32 de ori in Coran. Nicio mentiune nu indeamna la agresiune. Intotdeauna lupta sfanta este recomandata in aparare. Numai atunci este permis. Conform traditiei (sunnah – a doua sursa legilativa in islam), razboiul sau inceperea lui nu poate fi declarat de carte o persoana. Acesta poate fi declansat doar de catre un stat (in termenii de atunci, un trib) si nicidecum nu poti ataca “in casele lor” (familiile). Coranul mentioneaza foarte clar asta. In razboaiele medievale ale Imperiului Arab, califii aveau instructiuni clare asupra eticii razboiului: “Nu va veti atinge de femeile lor, de copiii lor, de batranii lor, de roadele ogoarelor lor si nicidecum de lacasurile lor de cult”. Ceea ce se intampla astazi este dincolo de orice putere de intelegere. Te poti gandi doar la faptul ca sunt niste psihopati. Si totusi, actiunile ISIS, de pilda, au loc pe terenul politicului, revendicari politice intr-o epoca postcoloniala care fierbe neincetat.

reclama

Apoi al doilea sens, dar primul ca importanta, Djihadul este lupta cu ego-ul tau. Lupta cu SINELE. Poate cea mai grea lupta! A sta departe de orice fel de rau, a te opri din invidie, gelozie, barfa, ura, furt, dorinte materiale exagerate, snobism si falsitate. E foarte greu! A-ti iubi aproapele si a sti ca abia cand doresti pentru el ceea ce doresti pentru tine, e un djihad despre care islamul vorbeste si il cere imperativ!

Ce ar trebui sa stim despre comunitatea musulmana din Romania?

Ca sunt oameni frumosi, pasnici, cu bune si cu rele, ca au bucurii si tristeti la fel ca ceilalti, ca atat zambetul lor cat si lacrimile lor sunt la fel cu ale celorlalti, ca au traditii minunate, sunt ospitalieri, nu in sensul de politete ci in sensul in care tradita spune ca la noi “musafirul vine cu o suta de noroace: 99 le lasa gazdei si unul il ia el”. Vrem sa convietuim alaturi de toti romanii in ideea in care avem mult mai multe lucruri in comun decat cele care ne despart.

Citeste si E nevoie de o femeie care sa le spuna femeilor ca nu sunt curve

About the author:
Has 140 Articles

12 COMMENTS
  1. Anonim

    x

  2. Anonim

    Fatma mereu le stie pe toare, opinia ei mereu este corecta, la facultate si oriunde s-ar duce, insa Fatma “pupa in fund” profesorii, ii invita acasa unde ii indulceste, apoi primeste note mari la examene, nu datorita inteligentei ei aparte. De asemenea Fatma are “majordomi” care ii aduc cafeluta si apa plata intrucat ea nu se poate deplasa. M-am saturat sa o lauda lumea pentru ce? Ca are bani si o varsta si se poate impune doar asa.

    1. Itzhac

      Fatma neaga realitatea. Pentru ea teroristii nu sunt musulmani. Comunitatea musulmana care traieste in Romania de generatii este una, iar hoardele de musulmani primitivi care vin din Siria este cu totul altceva. De ce a acceptat sa se scrie in articol: “Fatma Yilmaz s-a nascut dintr-o poveste interzisa de dragoste intre o studenta romanca, crestina si un student turc, musulman.”? Povestea de dragoste a parintilor ei este interzisa doar de musulmani si nu de crestini. La asta ce are de spus. Fatma si-a consolidat educatia si studiile in Iran, despre care nu are nimic rau de spus. Ea a ales religia musulmana si nu crestina, religia mamei ei.

  3. bogdannicolai

    Draga Anonim,

    Nu o cunosc atat de bine pe Fatma, deci nu pot verifica cele spuse de tine. Nici nu stiu de ce as verifica asa ceva, avand in vedere ca, daca un om chiar are “majordomi”, asta nu ar inseamna ca nu are o opinie corecta “la facultate si oriunde s-ar duce”…

  4. Voicu Ionut Dragos

    Sora mea anonima care ai refulat intr-o pagina de internet unde nu te aude nimeni….Daca facem o scurta analiza a textului,gradul tau de exprimare atinge usor pragul mediocritatii.A foua faza a a unui om ca mine care la ora asta iti citeste tie “biletelul asta de dragoste” ,ar fi un sfat prietenesc care ti-l ofer gratis:ti-ar prinde bine putina miscare ,combinata cu sex si o alimentatie sanatoasa pt ca am impresia ca esti intoxicata.Majordomi ,nemajordomi pupaturi in fund sau pe langa fund invitatii la cafele sau invitatii la la necafele ,sa ma apropii putin de nivelul tau de inteligenta,femeia asta are in spate un armament greu de procurat de tine sau poate inposibil:se numeste cultura generala.Asa ca hai sa stam linistiti cu totii sa mancam niste lasagna si sa facem rugaciuni pt ca ne indepartam de DumneZeu si ajungem sa ne manacam intre noi dupa aia.Nu e bine ce faci.stai acolo in anonimat ca te sun eu zilele astea.Voicu Ionut ma numesc.Sanatate !Doamne ajuta la toata lumea!

  5. Profu’ de Religie

    Se pot considera romancele ortodoxe privilegiate in comparatie cu femeile iraniene?
    O, da! Simplul fapt ca nu ai prevazuta in Codul penal posibilitatea sa fii lapidata, este un privilegiu. Faptul ca te poti exprima in presa asa cum iti dicteaza constiinta, este un privilegiu. Faptul ca o femeie ortodoxa poate renunta oricand doreste si poate practica o alta religie, este un privilegiu.”
    Numai că asta nu se datorează Bisericii Ortodoxe ci faptului că România este un stat laic.
    Adică, doamnă Fatima Yilmaz, întotdeauna moderaţii au permis radicalilor să devină radicali. Pentru că moderaţii îmbrăţişează o dogmă, iar dogma produce, în mod natural, extremişti.

  6. Lucian

    Cu tot respectul pentru Doamna Fatma…dar am o intrebare… daca este nascuta din Mama Ortodoxa in Romania o tara majoritar Ortodoxa si acum traieste in Romania o tara ortodoxa ea de ce este musulmana ? Din convingerea ei sau a tatalui care oricum este incert ?
    Intreb si eu asa ca opinia publica asta apropo de acceptare si de ceea ce spunea dansa: “Mi-e greu sa percep cum memoria colectiva a unei natiuni poate strange la un loc veacuri de credinta, de sange si cantec in acelasi timp” si cu toate astea a ales sa fie musulmana… n-am nimic cu asta doar ma mir…cat despre toleranta…pot sa accept unele lucruri si cu toate astea sa nu le tolerez…

    1. Andi

      Asta fiindca legea Sharia este aplicata in totalitate in Iran, insemnand ca in cazul unei familii in care sotul este un iranian musulman casatorit cu o femeie de alta religie, care refuza sa se converteasca la Islam, copiii sunt obligatoriu convertiti la Islam, fara drept de alegere, probabil drept garantie ca religia mamei nu poate impiedica raspandirea Islamului.

  7. Itzhac

    De ce Fatma nu analizeaza cum de societatea musulmana a dat atatia teroristi?

  8. Itzhac

    Fatma
    Chiar daca ma consideri islamofob nu este asa. Nu simt o fobie fata de musulmani, iar daca ma consideri dusman atunci de ce nu vrei sa vorbim ca sa devenim prieteni. Pace faci cu dusmanii dupa care traiesti cu ei in pace. Nu am spus niciodata “musulmanii sunt teroristi” insa am spus de multe ori si am s-o mai spun, “teroristii sint musulmani”.

  9. baiazid

    fatma yilmaz pe numele ei de ORTODOXA ruxandra elena neagu ,o mare ipocrita . nu s.a nascut dintr>o dragoste interzisa > parintii ei sunt ROMANI .o mare mincinoasa si oportunista !!!

  10. Itzhac Covaliu

    Nu stiu ce sa mai cred

LEAVE YOUR COMMENT

Your email address will not be published. Required fields are marked *

RELATED ARTICLES
Parteneri
Bro News

Pagina de media

Chill Brothers

Back to Top