1 Comment 93 Views

Eseu despre Broască şi Trabant

Broasca şi Trabantul sunt, fară îndoială, cele mai simpatice maşini din lume. Nu accept nicio părere contradictorie. Ba chiar voi reacționa violent dacă cineva îmi strică minunatul univers care a avut un Big Bang în copilărie şi s-a dilatat în capul meu, din tablă şi vopsea până în ziua de azi. Sunt frumoase, sunt rotunde, sunt proaste, una se conduce greoi, e grea (deşi nu pare) şi rigida, iar cealaltă e din carton, are doi mânji putere şi schimbătorul la volan.

Îl cunoaşteţi pe Herbie, celebrul Beetle, personaj Disney din filmul “The Love Bug”? Vă amintiţi de Trabantul mâncat de un porc în “Pisica albă, pisica neagră” al lui Kusturica? Dar de Trabantul bunicului “orb” din “Everything is illuminated” în care încăpeau lejer doi ucrainieni, un turist american şi un câine mic şi guraliv?

Bine, bine, de ce să nu vorbim şi despre Mini-ul lui Mr. Bean, veti spune. Pentru că Mini, deşi legendă britanică, nu s-a ridicat niciodată la nivelul acestor monştrii sacri germani care au născut mii şi mii de poveşti şi tot atâtea fan-club-uri în întreaga lume. Când locuiam în Drumul Taberei, de cateva ori pe an broscarii îşi dădeau întâlnire la Pardon Cafe, un băruleţ de lângă blocul în care stăteam. Cât timp ei depănau amintiri despre depanari, bucuria mea era să mă holbez în parcare la minunile lor.

Să facem și puțină istorie! Trabi a trăit doar 34 de ani, din ’57 până în ’91, dar în scurta sa viaţă a reuşit să se impună atat de bine în ţara natală, încât a devenit rapid un simbol al Berlinului de Est, apoi al Berlinului, iar istoria i-a permis să scoată fum cât un autobuz pe tot globul pământesc. Cu un Trabant obişnuit, un circuit de două ore în apropierea Zidului te costă în capitala Germaniei cam 89 de euro. Eu m-am băgat şi vă recomand.

Ceva mai norocos, Volkswagen Type 1, zis si Beetle, Fusca, Coccinelle sau Bug, a supravieţuit destul de mult: din 1938 până în… n-o să vă vină să credeți!… 2003! Asta pentru că, deşi modelul iniţial a fost scos de multă vreme din fabricaţie, mexicanii au continuat să-l producă şi să-l vândă până de curând. Iată deci, unde ai putea găsi unul aproape nou.

Doar că ar fi mai elegant să găseşti o astfel de bijuterie veche şi bine întreţinută. Înscrie-le ca vehicule istorice şi scapi automat de impozite, îţi faci RAR-ul dupa regulile de atunci şi s-ar putea sa atragi mai multe priviri decat un BMW Z4 care te cocosează şi ca preţ, dar şi la propriu. Piese se găsesc. Încă sunt zeci de cluburi şi manufacturi care adună şi recondiţionează piese vechi, dar fac şi reproduceri după piese originale.

Pentru copilăria fascinantă şi colorată pe care mi-aţi oferit-o, veşnic tinere doamne B şi T, permiteţi-mi să mă înclin, dar nu aşa, ca Moisescu, ci mai umil, până la pămant ca să arunc o privire, căci sigur mai e cate ceva de schimbat pe dedesubt.

ProMotor

Articol publicat in octombrie 2013 in revista ProMotor

About the author:
Has 141 Articles

1 COMMENT
  1. Puiu

    Miosescu se inclina rotind pixu’…inainte bineinteles.

LEAVE YOUR COMMENT

Your email address will not be published. Required fields are marked *

RELATED ARTICLES
Parteneri
Bro News

Pagina de media

Chill Brothers

Back to Top